MYKITA

Hvad passer bedre end at lade den spæde start af et design-eventyr tage afsæt med en nedlagt børnehave som HQ? Fire unge drenge med en idé til fremtidens brilledesign fik i 2003 legemålet i ’børneren’ i Berlin Mitte som en form for iværksætterstøtte – på tysk ’Kita’.

Designideen kom på plads – briller i tyndt stål uden skruer og lodninger. Kompetencer fra vennekredsen blev hentet ind for at fremstille bukkeværktøjer o. lign. til produktionen. Samme år præsenteredes den første, lille kollektion på den store brillemesse i Paris. Fra en lille, hvid stand solgte man 4.000 briller. Kapaciteten hjemme i Berlin var 40 briller om dagen, og den næste messe var lige om hjørnet. Der blev rekrutteret flere folk fra nær og fjern. Og flere maskiner blev købt til.

Siden er det gået stærkt for MYKITA, som har etableret salgskontorene MYKITA Asia, MYKITA North America, MYKITA Japan.

Kollektionen tæller nu også en fantastisk acetat linje, som også laves på firmaets egen fabrik. Man er flyttet ind i større lokaler på Ritterstrasse i Berlin i en stor, gammel fabriksbygning bygning, som kan huse de mere end 300 medarbejdere.

MYKITA demonstrerer stor håndværksmæssig formåen, sofistkeret design og teknisk overlegenhed. Disse produkter er designet til at adskille sig fra mængden.

mykita logo